Plany na 2017 r.

img_0644

 

Nie, nie moje plany. W tej chwili jest mi ciężko zaplanować cokolwiek na przyszły rok, a jeden taki dość pewny plan jest zbyt szaleńczy żeby się nim chwalić, poza tym z umówionym kolegą umówiliśmy się na dyskrecję do momentu realizacji. Natomiast w ostatnim czasie na stronie Euroregionu „Tatry” oraz Urzędu Małopolskiego ukazały się bardzo obiecujące materiały, więc niniejszym, trochę bezceremonialnie, ale zrzynam obydwa teksty. Dla niecierpliwych (język urzędowy potrafi być nudny, sam byłem zmuszony używać go przez pięć lat) wytłuściłem najistotniejsze moim zdaniem fragmenty.

Euroregion

Projekt flagowy dotyczący realizacji II etapu Historyczno-kulturowo-przyrodniczego szlaku wokół Tatr został zatwierdzony przez Komitet Monitorujący Program Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020.
Oznacza to, że na wiosnę 2017 roku będzie mogła rozpocząć się budowa kolejnych odcinków ścieżek rowerowych w polskiej i słowackiej części Szlaku wokół Tatr, który jest strategicznym przedsięwzięciem Euroregionu „Tatry”.
W ramach projektu flagowego wybudowanych zostanie kolejnych 60 km ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą dla rowerzystów. Po stronie polskiej kontynuacja Szlaku prowadzi od Miasta Nowego Targu na wschód przez Szaflary, Gronków w kierunku Nowej Białej, Krempach i Dursztyna, Łapsz Niżnych do przejścia granicznego Kacwin-Wielka Frankowa. Tym samym po stronie polskiej dokończona zostanie trasa główna Szlaku wokół Tatr i powstanie nieprzerwany ciąg ścieżek rowerowych od granicy Chochołów – Sucha Hora na zachodzie do granicy Kacwin – Wielka Frankowa na wschodzie.

img_0785

Na tym etapie ścieżka powinna biec m.in. koło tej „maczugi” między Krempachami, a Dursztynem

Po stronie słowackiej partnerzy kontynuować będą budowę tras rowerowych od miejscowości Zdziar w kierunku Tatrzańskiej Kotliny i Spiskiej Białej i dalej do Kieżmarku. Ponadto na Słowacji powstaną kolejne odcinki Szlaku w Liptowskim Mikulaszu, Trstenie oraz odcinek Hniezdne-Stara Lubownia. Tym samym partnerzy uzupełnią i połączą odcinki Szlaku wokół Tatr wybudowane już wcześniej.
Przypomnijmy, że w latach 2014-2015 powstało blisko 100 km ścieżek rowerowych w ramach I etapu Szlaku wokół Tatr wybudowanych przez 13 partnerów w Programie Współpracy Transgranicznej PL-SK 2007-2013. Wraz z odcinkami planowanymi w II etapie Szlak wokół Tatr będzie liczył już ponad 160 km.
Wszystkie ścieżki rowerowe zostały przygotowane jako indywidualne drogi dla rowerzystów w zdecydowanej większości z nawierzchnią asfaltową, tak jak ma to miejsce na popularnym już I etapie Szlaku wokół Tatr. Pozwolą one na bezpieczne podróżowanie na rowerze po pograniczu i poznawanie miejsc o niepowtarzalnych walorach historycznych, kulturowych i przyrodniczych.
Partnerzy projektu zadbali także o wyposażenie ścieżek rowerowych w infrastrukturę, która służyć będzie rowerzystom. Powstanie 15 miejsc odpoczynku z wiatami, stolikami, stojakami na rowery, samoobsługowymi stacjami serwisowymi. W Nowym Targu, w miejscu połączenia I i II etapu Szlaku wokół Tatr przy dworcu kolejowym wybudowany zostanie bezpłatny parking dla rowerzystów typu „park and ride”. Działania inwestycyjne wzmocnione zostaną przez działania promocyjne i informacyjne o Szlaku wokół Tatr, wydarzenia, publikacje itp.
Realizacja inwestycji rozpocznie się już na wiosnę 2017 roku, a zakończenie projektu zaplanowano na jesień 2018 roku. Wartość projektu to blisko 6 mln euro.
W projekcie flagowym uczestniczy 9 samorządów – 4 polskie (Miasto Nowy Targ, Gmina Nowy Targ, Gmina Łapsze Niżne, Gmina Szaflary) oraz 5 słowackich (miasta Kieżmark, Spiska Bela, Liptowski Mikulasz, Stara Lubowla, Trstena). Partnerem Wiodącym i instytucją koordynująca i zarządzającą projektem jest Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej TATRY z siedzibą w Nowym Targu, założone przez polski Związek Euroregion „Tatry” i słowackie Združenie Euroregion Tatry.

Zapraszam też do galerii zdjęć przedstawiających mniej więcej powyższą trasę. KLIKNIJ TU

Urząd Marszałkowski

Tylko do końca przyszłego roku w Małopolsce powstanie ponad 170 kilometrów nowoczesnych tras rowerowych. Obok rozbudowywanego od września 12 km odcinka VeloDunajec z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic dołączą kolejne. Już dziś ruszyła budowa 67 kilometrowego odcinka VeloDunajec, który połączy Zakopane i Sromowce Niżne oraz 92 kilometrowej ścieżki EuroVelo4 od Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki. Wszystkie trzy inwestycje kosztować będą ponad 20 mln zł. Przypomnijmy, że do 2020 w Małopolsce ma powstać łącznie prawie 1000 km nowoczesnych tras rowerowych.
Powstanie nowych etapów EuroVelo 4 i VeloDunajec to kolejny element rozbudowy zintegrowanej sieci ścieżek rowerowych VeloMalopolska, która do 2018 roku liczyć będzie łącznie prawie 650 km, natomiast docelowo w 2020 roku jej długość wyniesie blisko 1000 km.
– Małopolska od dawna jest krajowym liderem w budowie ścieżek rowerowych. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy przebiegały przez całe województwo i główne miasta regionu. Z części ścieżek można już korzystać, a jeszcze w tym roku oddamy rowerzystom ponad 175 km nowych tras. Mam tu na myśli dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej: pierwszy od Drwini do Szczucina drugi od Brzeszczy do Skawiny – mówi marszałek Jacek Krupa.
A członek zarządu Leszek Zegzda dodaje: – Plany na przyszły rok są bardzo ambitne o czym świadczą podpisane przez nas umowy z wykonawcami i te, które zamierzamy jeszcze podpisać. Obok rozpoczynających się inwestycji VeloDunajec i EuroVelo 4 do końca przyszłego roku powstaną także kolejne odcinki dróg VeloRudawa i VeloRaba. Zakładamy, że do końca 2017 roku będzie gotowych kolejne 170 km tras.

1607021728

ze Sromowiec już bez problemu przejedziemy Starą Drogą Pienińską. Ale dowód osobisty trzeba ze sobą mieć, bo to słowacka strona Dunajca

92 kilometrowa inwestycja biegnąca z Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki, będzie kosztowć ponad 5,5 mln zł. Eurovelo 4 rozpocznie swój bieg na wale przeciwpowodziowym Wisły (rejon ul. Klonowej) gdzie płynnie połączy się z Wiślaną Trasą Rowerową, dalej przebiegać będzie drogami lokalnymi, a następnie ulubionymi przez miłośników jednośladów ścieżkami Puszczy Niepołomickiej: tzw. Drogą Królewską i Żubrostradą. W dalszej części szlak rowerowy poprowadzony zostanie drogami lokalnymi aż do Mikluszowic i dalej po wale rzeki Raby. Od węzła Brzesko do węzła Tarnów Zachód wykorzystane zostaną drogi serwisowe autostrady A4 oraz publiczne drogi gruntowe, na których wzdłuż 8 km położona zostanie nawierzchnia bitumiczna. W projekcie przewidziano wykonanie dwóch kładek (w miejscowości Mokrzyska – Bucze i Jodłówka Wałki) a także rozbudowę chodnika dla pieszych. Pierwsi rowerzyści przejadą po ścieżce pod koniec października przyszłego roku.
Do połowy grudnia 2017 roku powstanie natomiast 67 km odcinek VeloDunajec łączący górską stolicę Polski [Zakopane – przyp. PRP] ze Sromowcami Niżnymi. Malownicza ścieżka rowerowa przebiegać będzie zarówno po nowowybudowanych trasach dla rowerów, wykorzysta istniejące drogi publiczne o małym natężeniu ruchu, oraz ścieżki rowerowe „Szlaku wokół Tatr”. Urozmaiceniem dla rowerzystów przemierzających górski rowerowy szlak będzie przejazd po zaporze bocznej na jeziorze Czorsztyńskim oraz kładce wybudowanej wzdłuż zapory na jeziorze w Sromowcach. Na budowę trasy samorząd małopolski przeznaczył 11,6 mln zł.
W połowie 2018 roku do użytku cyklistów podróżujący po obydwu ścieżkach oddanych zostanie kilka komfortowych Miejsc Obsługi Rowerzystów. W każdym z punktów miłośnicy jednośladów będą mogli nie tylko zjeść, odpocząć lub schronić się przed słońcem, wiatrem i deszczem, ale także dzięki specjalnie przygotowanym tablicom informacyjnym z mapami turystycznymi sprawdzić na jakim etapie trasy obecnie się znajdują, czy naprawić swój rower.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>